Inspirerende bijeenkomst over pilot Blended Learning

Begin februari is het PICTO team bijgepraat en geïnspireerd over de “pilot Blended Learning in het vak Hart & Long” van Carlijn Bouten, Biomedische Technologie.

De PICTO projecten worden tijdens de uitvoering regelmatig besproken en gevolgd door het PICTO Programma team. Een onderdeel hiervan is een tussentijdse presentatie waar de projectleider en een docent laten zien hoe hun project verloopt en wat de behaalde resultaten zijn. In aanwezigheid van Lex Lemmens, Dean van het Bachelor College en Fred Gaasendam, Demand Manager ICT in Onderwijs krijgt het PICTO Programma team zo een prima idee van het werk van docenten die ICT toepassen voor hun onderwijs.
 
Begin februari was het tijd om te kijken naar het project van Carlijn Bouten, faculteit Biomedische Technologie en de pilot die zij uitvoert om haar vak Hart & Long op veel verschillende manieren te ondersteunen en te doceren. Het vak wordt gegeven in nauwe samenwerking met de Universiteit Utrecht van waaruit Harold van Rijen deelneemt aan het project.
 
Studenten leren in dit vak over de structuur en functie van de bloedvaten, het hart en de longen, ziektes en verstoringen die hierin kunnen optreden en mogelijke technologische benaderingen en oplossingen hiervoor. Om studenten dit te leren wordt een ware mix van onderwijsvormen ingezet: hoorcollege’s, zelfstudie, demonstraties en practica, peer-teaching, clickers en tussentoetsen, een studiegids en een multimediaal ingerichte elektronische leeromgeving.

Nadat Carlijn ons meegenomen heeft in de opzet van haar vak ontstond een levendige discussie over het opzetten en inrichten van ‘blended onderwijs’. Over de noodzaak van goede scripts bij het opnemen van een weblecture, over techniek die werkt maar niet vanzelf, over de didactische vragen die voortkomen uit de toepassing hiervan, over copyrights van video’s, over tijd die geïnvesteerd moet worden en bijdraagt aan student enthousiasme en betrokkenheid, en over de feedback op vragen bij het afnemen van zelf-toetsen.

Voor het PICTO team was de bijeenkomst geslaagd: het onderstreept nogmaals hoe goede inzet van ICT in Onderwijs voorbereiding en toewijding vraagt. En dat het voor een aantal docenten niet meer weg te denken is uit ons hedendaagse onderwijs!

Wil je hier meer over weten kijk dan bij de projecten op deze site.