Een succesvolle TU/e-Onderwijsdag

Dinsdag 18 maart was het zo ver, de eerste TU/e-brede Onderwijsdag!

Dinsdag 18 maart was het zo ver, de eerste TU/e-brede Onderwijsdag!

De organisatie was blij met de verassend grote opkomst. De voor de gelegenheid gereserveerde filmzaal zat tot de nok toe vol met geïnteresseerde docenten. De middag werd geopend door Rector Hans van Duijn en de Dean van het Bachelor College, Lex Lemmens, nam vervolgens het stokje van hem over. In zijn toespraak kwamen de innovaties aan bod op het gebied van onderwijs. Hij sprak over de brug die geslagen moet worden om ICT en Onderwijs op een goede manier met elkaar te verbinden. 

De grootste gedeelte van de middag bestond uit workshops, waarbij docenten hun ervaringen deelden met hun collega’s. In deze workshops kwamen diverse toepassingen van ICT in het Onderwijs aan bod. Waaronder peerreview met behulp van Peach, beoordelen met de Rubrics-app, Weblectures, Skelton Concept Mapping en meer! De workshops werden goed bezocht en inspireerden andere docenten om na te denken over de inzet van de diverse ICT-tools in hun eigen onderwijs. De dag werd afgesloten door de Dean van de Graduate School, Jan Fransoo. Het enthousiasme in de nabespreking maakt dat de organisatie graag nadenkt over een eventueel vervolg. Kortom een succesvolle dag van en voor docenten!

De presentaties van de docenten zijn terug te vinden via onderstaande links:

 

Ronde 1 Workshops

1.       How to build a weblecture
Marko Boon, Pieter Cuijpers en Maurice Megens

2.       Clickers als didactisch- en als toetsinstrument
Andre Duif

3.       Digitale fysische experimenten
Henk Schellen

4.       Student activering via Skeleton Concept Mapping
Frans Delbressine en Ton Marée

5.       Peerreview op grote schaal – ervaringen uit de basisvakken Design en Modelleren
Kees van Overveld en Bauke de Vries

 

Ronde 2 Workshops

1.       Mediacasts, een tool voor interactie
Hans Sterk en Hans Cuypers

2.       De Rubrics app: de kunst van eenvoudig feedback geven en objectief beoordelen
Joris Remmers en Sonia Gomez Puente

3.       You R so you are: challenging new developments in engineering statistics education!
Koo Rijpkema

4.       MOOCs, welke kansen leveren ze op?
Bert Blocken en Hanneke Duisterwinkel

5.       Schouder aan schouder toetsen: vaker, sneller toetsen in krapbemeten collegezalen
Rob Broekmeulen en Bianca van der Aalst