Weblectures voor het basisvak Design

Bauke de Vries (B) en Caroline Hummels (ID) geven samen het basisvak Design. Dit vak bestaat uit een theoretisch deel en een ontwerpproject. Binnen het theoretische deel doen studenten opdrachten om hun kennis te oefenen. Voor het theoretische deel zetten ze weblectures in.

Waarom weblectures?
Bauke: “Voor het basisvak Design hebben we te maken met een grote groep studenten, zo’n 1200. 400 in kwartiel 3 en 800 in kwartiel 1. En dan te bedenken dat de grootste collegezaal 300 studenten kan herbergen. We waren dus genoodzaakt om de groep minstens in tweeën te splitsen en in de ene zaal live college te geven en in de andere zaal een projectie hiervan te laten zien, door middel van videocolleges. Los van de logistieke uitdagingen bleven studenten ook nog eens weg na een aantal colleges. Daar moesten we dus iets mee. Caroline stelde toen voor om weblectures te gaan maken.”

Caroline: “Tijdens de eerste editie  van het basisvak Design heb ik met de studenten gebrainstormd hoe we het vak motiverend kunnen maken, dus hoe we studenten meer kunnen betrekken. Eén van de suggesties was om nieuwe technologieën in te zetten, zoals weblectures. Eerder kreeg ik een aanvraag van Google met de vraag om aan te geven wat we doen bij de faculteit ID. Voor mij was het dus een kwestie van 1+1=2. Weblectures dus.”

Hoe gaat het in zijn werk?
Bauke: “Het eerste en laatste college is live. De colleges hier tussenin (2 t/m 7) worden gegeven door middel van weblectures. In het eerste college leggen we uit hoe alles in zijn werk gaat. Dus de rol van de opdrachten in combinatie met de weblectures en de wisselwerking tussen theorie en het ontwerpproject. In het laatste college vragen we een aantal studenten om hun ontwerpproject te presenteren waarop wij vervolgens feedback geven.”

Caroline: “We hebben een speciale website gebouwd, waar je uitleg vindt over de opbouw van het vak. Hier staan ook de links naar de weblectures en de opdrachten netjes per week gegroepeerd. Al mijn eigen design lectures heb ik overigens verzameld op Vimeo en zijn dus openbaar.”

Wat zijn de reacties?
Bauke: “Een grote groep studenten vindt het een prima manier van werken. Een andere groep wil toch liever live college volgen. Zij geven aan dat ze niet naar een universiteit komen om weblectures te volgen. In allebei de reacties kan ik me wel vinden.”

Caroline: “Studenten geven zelf ook aan wat wel en niet werkt. Zo vertelde een student mij laatst dat ik beter niet te veel tekst in de slides kon zetten omdat hij de weblectures vaak ‘s ochtends snel nog even bekeek op zijn mobiele telefoon. Een zeer waardevolle tip!”  

Bauke en Caroline: “We zijn heel blij dat we deze stap genomen hebben. Een zaal met ongemotiveerde studenten daar zit je als docent niet op te wachten. Het kostte ons een flinke investering in tijd maar het is zeker de moeite waard!”