Online chatsessies in plaats van persoonlijk contact

Marko Boon (faculteit Wiskunde & Informatica): "Voor mijn online cursus gebruik ik Lync om te chatten met studenten."

"Voor mijn online cursus Calculus heb geen contacturen. Om toch zo dicht mogelijk bij persoonlijk contact te komen heb ik Lync  ingezet voor vier chatsessies van een uur met de studenten die het vak volgden. Eén om 10.00 uur en één om 16.00 uur, verdeeld over twee dagen. Naast de mogelijkheid tot chatten kon ik studenten met Lync laten meekijken op het digitale collegebord op mijn pc en/of tablet. Zelf heb ik hiervoor een touchscreen gebruikt omdat je hiermee gemakkelijk in beeld kan brengen wat je doet. Voorwaarde om een chatsessie uit de anonimiteit te halen is natuurlijk wel dat je een webcam hebt."

Meer bereik

"Technisch werkte het perfect. Alleen had ik een ander tijdstip moeten uitkiezen. De studenten bleken geen 9 tot 5 werktijden te hebben (Nederlandse tijd). De studenten uit Nederland hadden bijvoorbeeld een (vakantie)baantje en de buitenlandse studenten zaten vaak in een andere tijdzone. Als ik de chatsessies 's avonds had laten plaatsvinden had ik misschien meer deelnemers gehad."

Contact was ineens griezelig
"Daarnaast werden studenten door de chatsessie ineens uit de anonimiteit getrokken. Omdat ik in mijn online cursus geen 'real-life' contact heb met mijn studenten had ik het idee dat sommige studenten het contact ineens maar griezelig vonden. Ik zou een chatsessie zelf niet zo snel meer inzetten, maar het gebruik van bijvoorbeeld een forum wel. Dit laatste is onafhankelijk van het tijdstip en lijkt voor studenten toegankelijker te zijn."

Tip: "Bereidt het gebruik van ICT in onderwijs goed voor. Neem de tijd om alles even uit te zoeken, op een moment dat het jou uitkomt."