Clicker als toetsinstrument

Dabia Said (faculteit Industrial Engineering & Innovation Sciences): "Wat te doen met een ‘spookclicker’ op de lijst?”

" Voor een nieuw te geven vak hadden we al besloten om multiple choice vragen te gaan inzetten. Zover waren we inmiddels. Dat we hiervoor Clickers zouden gaan gebruiken was stap twee. Clickers besparen je immers veel nakijkwerk, zeker als je te maken hebt met grote groepen studenten. In ons geval zo'n 140 studenten, waarvan we regelmatig assignments moesten nakijken."  

Altijd een back-up"
" Zonder al te veel voorkennis begon ik met de Clickers. Het was het gebruik ervan best even lastig maar ik had gelukkig hulp van een collega. Ook voor de studenten was het  wennen, maar de meeste studenten waren tevreden over deze manier van toetsen. Een paar studenten hadden een kapotte Clicker of lege batterijen. Voor die gevallen had ik een back-up bij me, dus een toets op papier. Ook hadden we een keer een ‘spookclicker’ op de lijst. Daar kwam ik achter tijdens het nakijken. Er was wel een Clicker maar ook een onbekende student. Nu moesten we nagaan welke Clicker bij welke student hoorde. De studentenadministratie bood gelukkig uitkomst. Problem solved."  

We gaan ermee door
" We gaan er zeker mee door. Natuurlijk zijn er altijd wel wat side-effecten, maar voor 85% van de gevallen ging het goed en voor de overige gevallen hadden we een goede back-up geregeld. Met clickers kun je kwalitatief goede tussentoetsen afnemen en het bespaart gewoon ontzettend veel tijd."

Tips?
" Het is verstandig om een collega te vragen je te helpen tijdens het afnemen van een toets. Vooral tijdens het uitdelen en verzamelen van de toetsen. Het blijven toch 140 studenten!"  

Meer informatie over het project 'Clickers als toetsinstrument' vindt u hier.