Rubrics

Joris Remmers (faculteit Werktuigbouwkunde): "Met Rubrics gaat het een stuk professioneler!"

"Ik ben verantwoordelijk voor een eerstejaars ontwerpcasus: de vakwerkcasus. Hierbij moeten studenten een constructie ontwerpen, bouwen een rapport schrijven. Zodra het verslag is ingeleverd gaan ze door naar het volgende kwartiel. Prima op zich, alleen is feedback geven dan wat lastig."

Objectief beoordelen
"Een collega legde me uit hoe ik met Rubrics studenten objectief kan beoordelen én feedback kan geven. Dat heb ik toen het jaar erna uitgeprobeerd. In het verleden had ik al eens een soort beoordelingsschema gemaakt. Een beetje complex en eigenlijk was ik de enige die het begreep, met als gevolg dat het voor feedback niet bruikbaar was. Met Rubrics gaat dit een stuk professioneler."

Koppeling met E-dossier
"Toen de professionele vaardigheden in het E-dossier van studenten gezet moesten worden, wist ik het zeker: Rubrics moet digitaal. Dus een app. Zo kunnen docenten de studenten gewoon met een tablet op schoot beoordelen en vervolgens koppelen aan het E-dossier en als feedback naar de studenten sturen."

Kant en klare Rubrics
Docenten kunnen in een rubric hun eigen vragen aanmaken maar we willen ook kant en klare Rubrics aan gaan bieden. Hiermee willen we het beoordelingsproces stroomlijnen zodat bepaalde elementen van het onderwijs gedurende de hele Bachelor langs dezelfde lat worden gelegd. Daarnaast hopen hiermee de drempel voor het gebruik van Rubrics voor docenten te verlagen.

Ook voor andere vakken
"Je kunt de Rubrics app natuurlijk ook gebruiken voor het beoordelen van vakken, stages en (afstudeer)projecten en dus niet alleen voor de professionele vaardigheden. Je maakt je eigen vragenlijst en kunt aan de slag. Een andere optie is het gebruik van Rubrics bij peer review, bijvoorbeeld voor 2e en 3e jaars studenten. Maar dat is vooralsnog voor mijn vakken en projecten toekomstmuziek.

Meer informatie over het project 'Rubrics' vindt u hier.