Weblectures

Pieter Cuijpers (faculteit Wiskunde & Informatica): " Dit is de toekomst van het onderwijs!"

Het idee voor weblectures is ontstaan toen ik voor het eerst de 3TU-cursus Quantitative Evaluation of Embedded Systems gaf. Hiervoor werken we met een televerbinding. Door middel van een camera stond ik in verbinding met twee collegezalen, één in Delft en één in Twente. Op datzelfde moment werd het college opgenomen als videolecture. Dat is best lastig. Je probeert contact te leggen met de studenten en tegelijkertijd de lijn van je verhaal vast te houden."

Videocolleges vind ik dodelijk saai
"Ik ben niet echt onder de indruk van de kwaliteit van een videolecture. Het laat één op één het college zien waarbij een student-assistent niet veel meer doet dan het geluid in de gaten houden en een beetje draaien met de camera. Ik heb zo'n college wel eens teruggekeken en vond het dodelijk saai! Ik moet wel zeggen dat studenten er gretig gebruik van maken. Alhoewel ik wel hoor dat ze vaak even doorspoelen. Zelf was ik niet tevreden over de inhoud en de manier van presenteren. Bij een televerbinding neem je meestal de tijd voor het eigen publiek en is het lastig rekening te houden met de camera. Met als effect dat je als spreker nooit in de camera kijkt. Dat moest anders vond ik. Als ik dan toch een opname van een college maak, wil ik het ook goed doen. Op dat moment kwam het bericht van Picto dat er een opnamestudio zou komen en dat ze docenten zochten om weblectures op te nemen."

Flipped classroom
"Met weblectures krijg je straks het principe van de 'flipped classroom'. Dus thuis college volgen (via weblectures) en tijdens de colleges (die dan meer werkcolleges worden) opdrachten maken. Dat geldt straks ook voor de televerbinding naar Delft en Twente. De studenten bereiden zich voor met de weblecture en ik kan tijdens de colleges wat meer de diepte in en meer aandacht besteden aan de studenten. Omdat ik niet meer zo hoef te letten op de lijn in mijn verhaal kan ik ook af en toe even in de camera kijken. Wel zo prettig voor de studenten in Delft en Twente."

Constant hoog energieniveau
"Cindy de Koning van Omroep Brabant gaf (en geeft) de training Weblectures. Om te beginnen vertelde ze dat een weblecture bij voorkeur maar 10 minuten hoeft te duren, waarin je slechts één bepaald onderwerp bespreekt. Ook ging ze in op houding en dat je de stof in een weblecture anders moet presenteren. Zo is het belangrijk dat je blijft lachen en met je ogen praat. Je moet vergeten dat je voor een hele collegezaal staat maar juist voor een intiem publiek. En dat is nog een hele uitdaging want dat vraagt een constant hoog energieniveau van je bij de opnames. De vaart erin houden "Normaal gesproken wanneer je voor een collegezaal staat, werk je een voorbeeld op het bord zo rustig mogelijk uit omdat studenten je anders niet kunnen volgen. Ik heb zelf ervaren dat dit bij een weblecture anders werkt. Hier moet je juist de vaart erin houden. De kijker kan namelijk gewoon terug spoelen als het nog niet helemaal duidelijk is."

Tips? "Ga het gewoon proberen en denk niet dat het meteen perfect moet zijn. Dit is de toekomst van het onderwijs, blijf niet achter. Een mooi bijkomstigheid is dat je jezelf op de kaart zet als jouw weblecture de wereld over gaat."

Meer informatie over het project 'Van videocolleges naar weblectures' vindt u hier.